Eerlijkheid duurt het langst

Ik ben ook maar een mens...
 
...en bij mij gaat ook wel eens iets mis. Zo ben ik eens vergeten om voor een klant iets in te dienen bij de Belastingdienst. Dit had nogal wat vervelende gevolgen voor de klant. Ik heb toen contact opgenomen met een inspecteur van de Belastingdienst en hem de hele situatie uitgelegd. Gewoon heel eerlijk, zonder poespas, duidelijk uitgelegd en onderbouwd wat er mis was gegaan. Het heeft wel wat voeten in aarde gehad, maar het is in alle redelijkheid opgelost zonder toepassing van een boete die uit had kunnen lopen op € 2.500.
 
Ik merk dat veel mensen bang zijn voor de Belastingdienst. Dit is niet nodig! Het zijn ook gewoon ‘maar’ mensen die daar werken. Als je ze met respect te woord staat en netjes antwoord geeft op hun vragen, willen ze vaak prima meewerken. Niet in de zin dat bedragen die betaald moeten worden zomaar worden kwijtgescholden, maar over boetes kan je het hebben. Of over een langere betalingstermijn die nodig is om alles wel netjes te kunnen betalen.
 
Ik heb al eens eerder geschreven over een situatie waarin een klant een schuld bleek te hebben van € 30.000. Normaal kan je zakelijk een betalingstermijn krijgen van 6 maanden maximaal. Hier hebben we in goed overleg een termijn van 15 maanden kunnen afspreken! 
 
Onze ervaring komt er dus op neer: behandel ze als normale mensen en ga het gesprek eerlijk & duidelijk aan!