Zo nu en dan volgen wij een training.

Nu was het de beurt aan een commerciële training over stijlprofielen.
 
Een aantal medewerkers van mijn kantoor en ik hebben een commerciële training gevolgd over stijlprofielen. De training bestond uit 2 dagdelen. De eerste trainingsdag, twee weken geleden, stond in het teken van: herken jezelf. We hebben daartoe stijlprofielen ingevuld om te zien waar we ten opzichte van elkaar staan. Dit om nog beter te kunnen samenwerken. Je leert hierdoor namelijk waarom iemand doet wat hij doet. Heel bijzonder is dat de medewerkers van mijn kantoor allemaal ongeveer in hetzelfde hokje, met veel indirect taakgerichte perfectionistische taken van het schema zitten, uiteraard ieder met hun eigen nuances, terwijl ik zelf juist aan de andere kant van het schema in een hokje zit van de direct taakgerichte avonturier. Het is heel grappig, want dit vult mij precies goed aan. Onbewust hiervan heb ik dus een goed passend team gevormd.
 
Gisteren stond de training meer in het teken van het spotten van stijlen bij anderen. Erg nuttig om te leren wat de best passende manieren zijn om mensen met verschillende stijlen te behandelen en welke vragen je wel of juist beter niet kunt stellen. Het doel is om de service naar mijn klanten toe nog beter te laten verlopen. Het is fijn om meer inzicht te hebben in waarom iemand reageert zoals hij/zij doet. Bijvoorbeeld: soms, als ik in gesprek ben met iemand die van de hoofdlijnen is, haakt hij/zij af bij te veel detailinformatie en let dan maar half op. Later haakt hij/zij ergens anders weer in op het gesprek, waardoor het gesprek chaotisch overkomt op mij. Dit is dus een gevolg van mijn eigen tempo. Door dan mijn snelheid te verhogen of te verlagen, dan wel meer of minder in detail te praten, kan ik communicatief dichter tot mijn gesprekspartner komen.
 
Al met al was het dus een zeer leuke en een, op meerdere fronten, leerzame training.